hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > البرز| دو طرح مکانیزه شیلات در کرج مورد بهره‌برداری قرار گرفت

البرز| دو طرح مکانیزه شیلات در کرج مورد بهره‌برداری قرار گرفت

با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری ۲ طرح مکانیزه شیلات و پرورش بچه ماهی در اولین مجموعه پرورش ماهی کشور در کرج بهره‌برداری شد. 

ماهی سرای کرج با بیش از ۵۹ سال سابقه فعالیت تولیدی در زمینه تکثیر و پرورش ماهی به‌عنوان اولین مجموعه پرورش ماهی در کشور به شمار می‌رود و در طول چهار سال گذشته همگام با به‌روزرسانی دانش آبزی‌پروری تغییرات مکانیزه بنیادی در راستای توسعه مرکز تکثیر و پرورش ماهی در آن به‌عمل‌آمده است.

به گزارش ایرنا، رئیس جهاد کشاورزی استان البرز گفت: ساخت و بازسازی ماهی سرای کرج در سه بخش متفاوت انجام‌شده است که در بخش نخست تکثیر ماهی با ظرفیت ۱۵ میلیون قطعه بچه ماهی در سال انجام می‌شود و یکی از بزرگ‌ترین و مکانیزه‌ترین واحدهای تکثیر ماهی کشور به شمار می‌رود. سید مجید موسوی افزود: در بخش دوم طرح نوسازی و توسعه این مجموعه، سالن پرورش ماهی پیش پرواری و پرواری درمجموع به ظرفیت ۱۳۷ تن اسمی و تولید نهایی ۳۰۰ تن در سال بااعتباری بالغ‌بر ۴۳۰ میلیارد ریال و اشتغال‌زایی ۴۷ نفر احداث‌شده است. او اظهار داشت: همچنین در راستای تکمیل زنجیره تولید و باهدف ارتقای سرانه مصرف آبزیان، ارتقای علمی و آموزشی تولید و روش اقتصادی و توسعه بازار آبزیان در نظر است سالن عرضه، نگهداری، نمایشگاه و آموزشی آبزیان با وسعت پنج هزار مترمربع و ظرفیت اشتغال‌زایی ۴۲۰ نفر در ادامه پروژه احداث شود. موسوی گفت: سالن نگهداری بچه ماهی شامل ۲۸ استخر هشت‌ضلعی به ظرفیت لحظه‌ای ۳۰ تن، حجم عملیات پیش پرواری ۲ هزار مترمربع و هشت هزار مترمربع استخرهای پرواری است. همچنین در حاشیه بهره‌برداری از این واحدهای پرورشی، یک نمایشگاه فعالیت‌های دانش‌بنیان بخش کشاورزی دایر و معاون اول رئیس‌جمهور از آن بازدید کرد. نمایشگاه فعالیت‌های دانش‌بنیان بخش کشاورزی در فضایی به وسعت ۴۰۰ مترمربع برگزار و گوشه‌ای از فعالیت‌های دانش‌بنیان و استارت آپ های بخش کشاورزی و تولیدات صادرات محور استان به نمایش گذاشته شد. ازجمله بخش‌های به نمایش گذاشته در این نمایشگاه می‌توان به تولید و تکثیر انواع گیاهان با ژن‌های مطلوب به روش کشت بافت (تیشو کالچر) و تولید انواع نشاء مکانیزه که امروزه نقش مؤثری در بهره‌وری و کاهش مصرف آب داشته اشاره کردنمایش پیوند انواع نشاء از گیاهان غیر همگون از دیگر بخش‌های به نمایشگاه است. همچنین نمونه‌ای از سنتز انواع نژاد دام سبک با استفاده از پایه‌های بومی و نژادهای پر تولید دام سبک خارجی به‌منظور افزایش چندقلوزایی و توان تولید در این نمایشگاه به نمایش گذاشته‌شده است. تولید انواع گل به‌منظور صادرات ازجمله انواع گل ارکیده و رز و تولید انواع نوشابه‌های سلامتی بر پایه استفاده از ویژگی‌های منحصربه‌فرد از انواع قارچ‌ها، نمایش توان صادرکنندگان میوه و تره‌بار استان با توجه به اینکه استان البرز پایانه صادراتی سایر استان‌ها نیز محسوب می‌شود به همراه معرفی برندهای صادراتی برتر صنایع کشاورزی استان، معرفی صنایع غذایی صادراتی محصولات شیلاتی استان، معرفی استان البرز به‌عنوان یکی از قطب‌های تولید عسل استاندارد باکیفیت صادراتی، معرفی تولیدات دانش‌بنیان در زمینه انواع کودهای زیستی و مواد بیولوژیک به‌منظور کاهش مصرف کودها و سموم شیمیایی و نمایش توانمندی‌های عشایر استان البرز از دیگر بخش‌های این نمایشگاه است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد